pengikut

Tuesday, November 10, 2009

industi filem MALAYSIA?


Share/Bookmark
adakah kita perlu berbangga dgn industri filem malaysia filem tanahair kita?
klu kite berbangga.ape yg kite bngge kn??
kerana plot nye??
kerana CGI nye??
kerana uniknye budaye kite??
kerana romantis nye crte??
kerana shot n latar tempat yg menarik??
kerana dubbing suare yg x spoiled??

ermm.bnyk lgi aspek yg boleh di bangge kn??
tpi boleh juge kn kite compare dgn industri filem negara laen~
klu nk di banding dgn amerika.mereka sudah jauh terkehadapan (ibarat 50 tahun kehadapan)
CGI yg hebat
studio yg gempak
teknologi terkini
bugdet besar
etc~
tpi.jgn lar kita banding kn diri kite dgn org yg terlalu besar~cukup lar banding kn negara kita dgn industri filem ats (thailand) dan bawah kita (indonesia)

kenapa Malaysia selalu mengehad kn idea2 yg bernas utk di buat filem~cth filem GADUH,,MUALAF,,filem2 tuh menunjuk kn realiti org melayu kite~n org sekeliling kite~kate nk wujud kn 1Malaysia~tpi kenape filem2 yg ke arah kebaratan yg x di haram kan~x di tapis seckup2 ny??cth terdekat filem pisau cukur (bukan nk kate filem nih xbes),,ade ke tnjuk org Melayu kite nih minum Virgin Mary??org kite nih kuat kikis duit??org kite nih tdur sekatil dgn suami org??filem mcm tuh lepas plak??

lagi stu~kerajaan sllu menyeru kite~jgn merempit~jgn jdik kutu rayau~tpi filem2 yg lepas di pasaran tetap tunjuk yg melayu buat mnde2 mcm tuh~kn??mmg lar strting cit tuh tulis "jgn tiru aksi2 merbahaya ini",,tpi msti ank2 mude n kanak2 yg baru menonton dpt byg kn kehidupan truk ank2 mude yg merempit~so mereke akn terikot2~

knpe aku ckp industri filem Thai n Indo hebat~tgk arr sndrik~filem Indo dah kehadapan jauh dri kita~filem romantis jgn ckp ahh~~filem aksi pon dah ade~filem Thai lgi lar~cite2 yg promote TOmoi~(ongbak,,ongbak 2,,tom yum goon,,fury,,raging phoenix),,myb korang ckp cite tuh stereotype,,but dyowng ade effort nk promote martial dyowng~
melaysia bile lgi???
indonesia dah buat k filem.about SILAT tajuk die merantau~(if i not mistaken ahh)
tajuk die SILAT k!!!!
kang kowng nk claim silat tuh malaysia punye ker??
dah korg yg lmbt buat~
myb korng tgk preview cite tuh korng ckp tiru ongbak~but stil dyong ade effort nk buat~

yg korng sibuk nk buat cite cinte nape??
sbb tuh psaran nak??
bile plak pasaran nk cite2 gwang?
buat otak melayu lgi lemau ade lar
jgn lar berade di takuk lme
budak2 yg tgk mkin lme mkin kuat berfikir
bukan mudah ditipu~
asyik2 cite gwang,,rempit,,kete,,pastu pusing2 kot situ jek~

kita ramai penggiat seni~indie movie bnyk sgt idea menarik~
adkah pihak atsan yg memblock mentaliti mereka dri trus berkembang??
jgn lar terlalu kolot~

5 comments:

kawaii kazuha said...

hak3~~

for da 1st tym aku ase post ko kali nih brilmiah skit.. ahax~~~

newya, aku ade gk la stuju2 gk post ko yg nih.. mse tgk cte pisau cukur tu aku trkejut gk c fazura mnx air virgin mary tu~ [hasil drpd pmbacaan manga slame nih..agagagaa~~]

yg silat tu blom kua ag kn?? tp tgk trailer dye cmbesh gk~ mmndgkn aku dak fst maka aku xreti la nk komen2 sal industri filem negara... hik3~~~

Freax Ize said...

hahaha..dila aku pun rase ape yg ko rase..1st ketam post bende yg buat kite berfike..kalu x jiwang bagai..

bdw ketam..nice komen..kirenye selama nie ko xdelah buang mase tgk wayang..kirenye ade manfaat gak lah kan..n semakin menampkkan ciri2 stdnt fssk...bagus3!!~hehe=p

Fatin Razali said...

well..
as dak media,leh bg some pndpt la..

well,kat m'sia smue bnde ade pgroh politik..same wif filem kite..pgurusan finas tukat ats smue dkwl politik..kte jek yg xtau..dorg sgt xleh nk trime idea org bru..

then mslh laen..mcm yg kte tau..budget..m'sia takot nak mlabor dwet byk2 kat filem,sbb nape?sbb takot xblk modal..dowg wat filem sbb nak untong,taik klo dowg ckp sbb btol cintekn filem.

m'sia terer wat cter jiwang jek!
laen hampehh..huk

Anonymous said...

tak berapa stuju sbb virgin mary hanyalah jus tomato....tlgla jangan condemn filem org melayu kalau ko sendiri tak buat study.....ko harapkan filem mcm p ramlee tapi dapat pengkritik yg tak berilmu pon payah gak

+kEtAm+ said...

to anynmous~haish~klu nk kondem pon~bgtaw ahh name skli~ko lgi bacul kot xnk xpose diri~hahaha..virgin mary=juz tomato= but virgin mary symbol kpd??"Christianity" kn??
nape die xmntak teh tarik ker hape ke???
xbuat stdi??cmon ahh~aku dah mmg stdy bhgian perfileman~
n btw~org yg xsuke dikritk sllu nye org yg berada di tmpt tuh n msih tkot utk berubah~xkesah pnkritik xberilmu~tpi yg menonton itu adalah penonton~bukan nye org produksi~pnkriktik tugas utk mengkritk~