pengikut

Sunday, September 26, 2010

duyung.mitos atau realiti?


Share/Bookmark
ada orang bertanya.adakah duyung itu wujud.kalau ia wujud.buktikannya.kalau ia tidak wujud.adakah mitos semata?kalau mitos kenapa ada yang telah menjumpainya?duyung itu adalah separuh manusia dan separuh ikan tetapi tidak lah duyung itu bersaiz seperti ikan bawal mahupun ikan bilis atau pun ikan sardin dan tidak juga bersaiz ikan kembung sekilo kak!!!(menjerit tibe2 aku seprti dipasar).

selain itu duyung juga bukan lah berkaki manusia dan bermuka ikan.kalau bermuka ikan dan berkaki manusia ia mungkin digelar mutant tak siap.akan tetapi duyung itu adalah bersaiz seperti manusia dan cuma mempunyai ciri - ciri seekor ikan di bahagian bawahnya.kerana mempunyai ekor seperti ikan dan sisik seperti ikan.

jika duyung ini tidak wujud kenapa ada yang membuat filem mengenainya dan juga berfantasi di dalam animasi nya?siapa yang mula - mula menjumpai duyung?
sekarang saya ingin membawa anda semua (pembaca) untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kewujudan duyung ini..mari mara!!ayuh!!(scroll jek kebawah tak payah nk pergi page lain)


1) mengikut fakta duyung - duyung pertama kali telah ditemukan oleh pelayar - pelayar yang berdagangan pada zaman dahulu.akan tetapi akibat terlalu lama berada di atas kapal dan berada di tengah lautan mereka (pelayar) sudah mengalami sindrom yang di panggil GERSANG/HORNY.untuk mengelakkan berlakunya kejadian luar tabii (homoseks antara mereka) maka mereka mula membayangkan objek - objek disekeliling mereka sebagai ganti untuk wanita mereka.al kisah nya.terdapat lah sekumpulan pelayar ini menjumpai sekumpulan makhluk yang menyerupai dan sangat mirip dengan wanita yang sangat cantik dan jelita serta mempunyai rambut yang sangat cantik dan ikal.cuma ia mempunyai ekor seakan - akan ikan.mereka memanggilnya duyung kerana menggantikan penggunaan perkataan dayang yang merujuk kepada gadis - gadis.
akan tetapi!itu hanyalah igauan dan ilusi akibat sindrom yang telah di beritahu awal tadi.sebenarnya mereka hanya melihat sekumpulan makhluk yang juga bermula dengan 'du' tetapi bukan duyung..tetapi ia adalah DUGONG!.hal ini disalah erti apabila mereka hanya melihat dugong - dugong itu terdampar di tepian pantai / batu di laut dengan berselirat dengan rumpai laut dikepala yang membentuk seakan - akan rambut.walau bagaimana pun.pelayar itu tetap menegaskan mereka menjumpai duyung maka tersebarlah hikayat sang duyung.

2)jika anda perhatikan.mengapa duyung selalu dikaitkan dgn wanita yang menutup bahagian dada nya dengan kerang/kelapa/mahupun pelbagai alat2 yang agak tidak logik.kalau kulit kerang.mengapa kulit itu terlalu besar?adakah ia menggunakan tiram?jika mereka menggunakan kelapa.dimana mereka memarut kelapa itu?dan bagaimana mereka jumpa kelapa tua?ataupun mereka gunakan kelapa laut?jika kita masuk pula bahagian rambut mereka,mereka mempunyai rambut yang sangat rapi dan halus.tetapi hakikatnya.secara logik akal.rambut akan mudah keras dan rosak jika selalu berada di dalam air laut.mungkin mereka ada shampoo dan perapi yang baik dan bagus?semua ini terus menjadi misteri.......................

3)jika duyung itu wujud.adakah mereka bernafas menggunakan insang?ataupun paru - paru?mahupun kedua - dua nya?jika menggunakan insang.dimana insangnya?mungkin terletak di leher nya.jadi apa gunanya mereka berbadan manusia?kalau mereka menggunakan paru paru.bagaimana mereka mengelakkan diri dari lemas?jika mereka mmg hidup dlm laut.berkenaan dgn sistem peranakan pula.BAGAIMANA MEREKA MENGHASILKAN ANAK?
adakah mereka mamalia?ikan?atau kedua2?bagaimana cara mereka menghasilkan?beranak?bertelur?ataupun kedua - dua nya?jika mereka bukan seperti mamalia.maka rugi lah mereka berbadan manusia kerana tidak tahu menggunakan sebaik mungkin.hahaha.misteri terus menyelubungi kita.

ada maklumat tambahan mengenai duyung ini?
jika ada.boleh lah berkongsi maklumat.

3 comments:

Tiara Rashid said...

mcm tak wujud.
selagi tak nmpk sndiri.

gadis blog said...

saluu dgr ckp2 org jer,..
ade ke sbnrnye,..???
da pupus kot,,hakhak..

Anonymous said...

lecturer saye penah ckp sal teori yg petame tu... (tpi xde sbot sal sindrom tu) sbb ada sejenis rumput laut yg mempunyai 'black bristle' bernama saintifik enhalus apetah... dugong ni, die mkn rumput laut bernama saintifik halophila ovalis.. halophila ni tumbuh kat celah2 tepi2 enhalus tu... halophila ni kecik2 jer... so, mase dugong tu duk meranduk nk mkn kat celah2 enhalus tu, org tgk benda yg bername black bristle tu cm rambut die.... pulakk tu, dugong ni mamalia, mempunyai kantung susu ( phm ape kn?) tu yg jd org egt ia adalah perempuan yg berekor ikan.... klu lecturer syae tipu saye, maka saye tipu kamo.... ntah la...