pengikut

Wednesday, August 25, 2010

senario anak muda


Share/Bookmark
watak 1 : hei kamu (watak 2)!kenapa pakai topi (full cap) dan berpakaian sebegini?..kamu ini sangat terpesong jauh dgn sunnah.Jangan terlalu mengikut budaya barat wahai orang muda.Ikut lah seperti aku.berkopiah walau mana saja.Mengikut sunnah Nabi lah katakan.jadi kan aku sebagai contoh.bukan jadikan orang barat sebagai ikutan.

watak 1 sambung berkata - kata : kalau kamu hendak bersembahyang di surau atau masjid.elok lah jangan memakai topi.pakai lah serban, songkok, mahupun kopiah seperti ku.kerana percaya lah kau akan di tegur dan di pandang serong oleh masyarakat.

watak 2 : hai orang muda!apa guna kau berkopiah dan apa guna kau bangga kau kata kau mengikut sunnah kalau kamu menampakkan rambut hadapan ketika kamu mengenakan kopiah itu..ITU BUKAN LAGI SUNNAH NABI,,ITU AJARAN YAHUDI!!!..

watak 2 menyambung : bukankah syariah Nabi adalah semasa bersembahyang kita perlu menutup rambut secara rapi untuk mengelakkan rambut kita menutup dahi ketika kite sujud?betulkan aku jika salah.Tetapi hal yang aku ingin aku tekankan sekarang.penggunaan Kopiah di Malaysia itu adalah BUDAYA.seperti juga songkok,adakah terdapat songkok semasa zaman Nabi?iya.aku akui kopiah dan serban itu sunnah.tapi xslah jika aku tidak mengikut.selagi aku masih lagi mengucap SYAHADAH.aku masih islam.siapa kau nak hakimi kesejatian islam aku?tetapi apabila di sini, apabila seseorang melakukan norma budaya yang berbeza..maka kita terus dipandang serong masyarakat walaupun tidak salah langsung kita memakai topi (full cap) semasa bersembahyang.kerana bagi ku.aku menjaga rambut ku untuk tidak menutup dahi ku semasa sujud.wallahuaallammmm~~aku hanya melakukan ibadah bukan kerana mengikut norma masyarakat.

watak 1 : (terdiam)...............................

watak 2 : jangan sombong dan bongkak orang muda.bukan kau sahaja didunia mempunyai ilmu tinggi.dan Tuhan tidak memandang keislaman dan ibadah kita pada pakaian semata-mata.

No comments: