pengikut

Thursday, August 4, 2011

Kucing Gelap [part 1]


Share/Bookmark


Tenang lengang kelihatan di suatu lorong gelap. Tiada siapa yang berani masuk di kawasan tersebut walaupun lorong itu adalah salah satu lorong di taman perumahan. Bukannya takut akan hantu pada waktu malam, malah bukan juga takut akan perompak, peragut atau penagih yang bersarang di situ. Hakikatnya, hantu, perompak, peragut dan penagih itu sendiri juga tidak berani untuk berada di lorong gelap itu.

Kedengaran bunyi cakaran yang mencakar di dinding dan papan-papan rumah penduduk di taman itu. Bunyi carikan yang menyakitkan telinga segenap penduduk serta boleh menakutkan kanak-kanak yang baru mahu terlena. Kelihatan bayang-bayang satu lembaga muncul di balik pasu bunga yang sudah layu bunga-bunganya. Mungkin, layu kerana takut untuk hidup kerana kalau mereka hidup, nescaya mereka hidup di dalam ketakutan.

Lembaga itu kemudian memunculkan diri. Nah! Seekor kucing rupanya. Kenapa begitu ramai yang tidak mahu melalui jalan ini, hakikatnya hanya seekor kucing yang menginap di kawasan tersebut. Ramai yang tidak tahu tentang kejadian berdarah 2 tahun lalu yang menyebabkan lorong itu dianggap berpuaka. Jika sesiapa yang baru masuk di kawasan itu dan bercakap semberono, maka mereka akan mendapat habuan sebaik sahaja mereka menamatkan ayat terakhir mereka. Dahsyat bukan?

Kucing itu berjalan terhencut-hencut dan melompat untuk memanjat sebuah tembok di salah satu rumah di taman tersebut. Dia kemudiannya menjilat-jilat jari dan membersihkan badannya yang berbulukan gelap hitam itu. Kelihatan rupa kucing itu tersangatlah uzur dan tenat bersama mukanya yang sangat murung. Badan-badannya penuh dengan calar balar seperti seseorang baru pulang daripada berperang.

Kucing itu tertunduk sayu. Angin sepoi-sepoi bahasa menemani dia bersama matahari memancar tepat di matanya. Sinaran itulah yang memberi bahagia kepadanya dan angin itulah yang memberi nafas baru kepadanya. Matanya berkaca dan bergenang, seperti kenangan lalu telah menggamit perasaannya kembali. Kucing itu makin tertunduk layu, seperti menanti saat-saat akhir usianya.

*dua tahun yang lalu*

PANG!

Pasu yang tertanamnya bunga yang mekar dan harum itu pecah berkecai akibat pertelingkahan antara dua ekor kucing jantan yang cuba merebut kawasan. Habis tanah, baja dan bunga berselerakan di jalanan. Kelihatan juga titis-titis darah yang memercik di dinding-dinding rumah. Bunyi kucing mengiau semakin lama semakin garau.

‘Ini kawasan aku!Jangan kau berani mengambil kawasan aku!’

Kata ketua kawasan itu, Jagoan.

‘Ah apa aku peduli, kau dah tua!sedar diri sikit!’

Balas pendatang baru itu, Selibut, sambil membalas cakaran Jagoan.

Jagoan terpaksa bertarung bermati-matian untuk pertahankan kawasan jagaannya selama 2 tahun itu. Kedatangan Selibut yang tak diundang itu adalah kerana Selibut merupakan anak kepada Mantera, ketua kawasan taman sebelah dan geng mereka ingin mengambil alih kawasan itu. Mantera yang begitu berdendam dengan Jagoan sejak mereka kecil lagi ketika mereka berguru lagi. Akan tetapi bagai cerita dongeng biasa, ada yang baik, maka timbullah yang iri hati.

Mantera mengasuh anaknya, Selibut untuk menundukkan geng Jagoan serta berhasrat untuk mengambil alih kawasan Jagoan. Akan tetapi, ilmu sang Selibut adalah tidak setara sama sekali dengan Jagoan. Cakaran yang terakhir di panggil ‘libasan cakar mengkudu’ telah menundukkan Selibut dan melumpuhkan hampir separuh badannya.

Sorakan disambut dan disertakan bersama kucing sekitarnya melaungkan kata-kata semangat kepada Jagoan.

‘Hidup Jagoan! Hidup Jagoan!’

Kemudian anak buah Jagoan telah mengangkat tubuh Selibut yang tidak bermaya itu dan meletakkannya di sebelah tong sampah.Begitu hina sekali diri Selibut diperlakukan keatas. Selibut hanya menunggu kedatangan konco-konco ayahnya untuk membawa dia pulang kepangkuan keluarganya.

Hari demi hari Selibut menunggu kedatangan sahabatnya, akan tetapi hanya perasaan hampa yang dia dapat. Kesakitannya tidak tertanggung, malah lapar dan dahaga tidak dapat dibendung. Selibut hanya pasrah kepada tuhan, jika ini hari terakhirnya, maka biarlah dia pergi dengan aman. Sebaik saja Selibut habis berdoa bersama titisan air mata, muncul seekor kucing betina melintas di hadapannya.

‘Ah, terkejut saya, apa awak buat di sini?

Sang betina menyoal sopan kepada Selibut.

Selibut tidak mampu berkata-kata, akan tetapi raut wajah selibut telah memberi 1001 jawapan kepada sang betina itu.

‘Tak mengapalah, biar aku bawa kau pulang, nanti, ayah ku akan ubatkan awak’

Sang betina itu meletakkan Selibut di atas kepingan kotak dan mula menarik tubuh lesu Selibut. Kemudian dengan menggunakan sepenuh tenaga sang betina itu mula menarik kotak tersebut menggunakan mulutnya. Selibut hanya mampu berdiam diri walau di dalam hatinya tersimpan penuh rasa kasihan. Terhenti seketika sang betina menarik kotak itu, dia mengambil nafas segar untuk menyambung membantu Selibut.

‘Tak mengapa, aku tak kisah membantu awak, mungkin ada hikmah disebalik perkenalan kita yang unik ini’

Kata sang betina lantas tersenyum dan mempamerkan sejuta kemanisan di mukanya. Tubuhnya yang bersih bercorakkan tompok si kucing siam menyambung menarik tubuh Selibut. Akhirnya mereka sampai di bawah satu jambatan. Setibanya di kawasan itu, kepala Selibut mula berpinar, Selibut hanya sempat melihat satu kepulan asap dan melihat seekor kucing tua yang sedang menghampiri dirinya. Lalu Selibut pengsan akibat kehilangan darah yang banyak.

1 comment:

Anonymous said...

Salam. saya minta kebenaran utk siarkan kisah Kucing Gelap di page kami..