pengikut

Thursday, August 4, 2011

Kucing Gelap [part 2]


Share/Bookmark

Tik! Tik! Tik!

Hujan menitik lebat membasahi bumi. Segala titis-titis hujan telah memadam segala kesan kenangan yang telah dibuat di lorong itu. Tiada siapa yang boleh menyebut tentang perkara itu dan tiada siapa boleh mengingatkannya kembali. Jagoan masih memegang takhtanya manakala Mantera masih menutup malu kerana kekalahan anaknya itu dan sebab itulah dia tidak mahu sesiapa mengungkitkan perkara itu lagi.

Kelihatan Selibut resah gelisah, berguling tidak tentu arah. Kedengaran suara Selibut seakan-akan mengerang dan berkumat-kamit.

‘Mungkin ada hikmah disebalik perkenalan kita yang unik ini’

Berulang kali ayat itu bermain di mimpinya.

Pang!

Selibut tersedar dan tersentak akibat bunyi guruh yang kuat.

‘Ah!sakitnya!’

Selibut melihat badannya diselaputi dengan daun-daun diikat rapi dengan akar-akar kayu. Dia cuba untuk bangun dan berjalan, tetapi kaki kiri depannya patah dan menyebabkan die berjalan terhencut-hencut. Dia cuba ingat kembali apa yang berlaku kepada dirinya. Tetapi semuanya samar-samar dan kabur.

Selibut terduduk mengingatkan kata-kata yang bermain di mimpinya itu. Dia kebingungan lalu menghentak-hentakkan kepalanya di dinding.

‘Sabarlah anak muda. Aku tahu kau dalam kebingungan. Aku dapat rasakan degupan jantung kau yang laju itu,tenang anak muda,tenang’

Kata-kata kucing tua yang tiba-tiba datang di belakangnya itu. Selibut terkejut dan menendang segala ubat-ubat yang ada disekitarnya.

‘Kau siapa kucing tua? Mengapa aku ada di sini?’

Kata Selibut dalam muka yang cemas.

‘Kau selamat di sini. Usah risau, usah khuatir, anakku telah menceritakan semuanya kepadaku’

‘Oh.anak betina kau itulah yang selamatkan aku?Sekarang baru aku jelas tapi kenapa?’

‘Kenapa kau cakap?Siapa yang tidak kenal kau wahai Selibut, anak sang Mantera ketua kawasan yang terkenal segenap halaman’

‘Kau.....kau kenal aku?’

‘Bukan aku sahaja, malah segala musuh-musuh kau Selibut! Kau telah diselamatkan oleh anakku si Manja daripada serangan dan gigitan rakus musuh-musuh kau’.

Selibut terduduk dan terkejut. Dia hanya berdiam diri dan memikirkan nasibnya jika dia tidak diselamatkan oleh Manja. Iya, memang benar Selibut mempunyai begitu ramai musuh berbanding kawan. Manakan tidak, sepanjang hidupnya dia hanya diasuh untuk bergaduh, bermusuh dan berperang. Naluri Selibut sudah pun sebati dengan perkara yang melibatkan kekejaman. Sudah banyak nyawa kucing-kucing tewas ditangan Selibut, begitu juga perawan sang betina-betina yang telah dirobek oleh Selibut.

Selibut memang kejam! Dia langsung tidak mempunyai sikap perikebinatangan. Tidak pernah kasihankan kucing-kucing lain, dia hanya mementingkan diri dan tamakkan kuasa. Akan tetapi, kuasa tidak mungkin membawa dia kepada kebahagiaan. Lihat dirinya sekarang, berselubung dengan kesakitan dan kepedihan.

‘Aku mahu pulang!aku mahu jumpa ayah ku!’

Herdik Selibut kepada kucing tua itu. Dia langsung tidak mengendahkan kata-kata kucing tua itu dan apa kucing tua itu cuba lakukan kepadanya. Dia hanya mahu pulang ke rumahnya. Lantas dia mencabut segala daun-daun yang terikat dibadannya lalu berlarilah terhincut-hincut sang Selibut di dalam lebatan hutan.

‘Ayah!Kenapa ayah biarkan Selibut melarikan diri?’

Tiba-tiba manja bersuara kerana terdengar herdikan Selibut. Manja yang sedang mencari makanan di belakang bingkas lekas berlari cuba mengejar Selibut, tetapi apakan daya, hujan menghalang pemandangannya. Selibut hilang dalam kabus hujan yang lebat.

‘Biarkan dia Manja, dia belum kenal erti susah, belum kenal erti hidup yang sebenarnya’

Kata kucing tua itu dengan tenang.

Mata Manja bergenang ditemani rintik-rintik hujan.

Kata mu akan ku kota, janji mu akan ku setia, walau kita seusia muda, akan ku tunggu kau sehinnga ku tua. Manis kata mu tiada terperi, indah wajahmu ibarat mentari, bulan mengambang kan ku beri. Sebagai bukti cinta sejati

Titis air mata manja langsung tidak kelihatan kerana tubuhnya sudah lama dibasahi hujan. Memang Selibut itu kejam, bukannya mengharapkan balas, tetapi cukuplah sekadar ucapan terima kasih. Manja menjilat dan mengurut lembut kakinya yang terluka semasa dia menyelamatkan Selibut. Kucing tua hanya memerhatikan dari jauh kelakuan anaknya itu.

Kucing tua berjalan perlahan menuju kepada anaknya apabila hujan sudah berhenti. Manja menggigil kesejukan dan nama Selibut tersebut-sebut di bibir hitam manisnya itu. Memang keturunan kucing siam ini tidak pernah mengenal erti putus asa untuk menunggu Selibut sang kucing hitam itu. Kucing tua membaluti tubuh Manja dengan sehelai kain ungu usang untuk memanaskan badan Manja. Kucing tua hanya menggelengkan kepala lalu pulang ke bawah jambatan.

SKREEETTT!

Dia hampir digilis kereta yang meluncur laju di sebelahnya. Mujur kain yang dibaluti oleh kucing tua itu berwarna terang, pemandu kereta itu dapat mengelak daripada terlanggar Manja. Pemandu itu berhenti dan melihat keadaan Manja. Lalu pemandu itu meletakkannya kembali di bawah jambatan bersama kepingan roti. Kucing tua hanya menunduk dengan perasaan hormat dan menggeselkan kaki pemandu itu tanda terima kasih.

Pemandu itu mengusap kepala kucing tua itu dan kepala si Manja.

‘Kenapa kau berdua duduk di bawah jambatan ini, siapalah yang sanggup membuang dua kucing comel ini’

‘Aku mahu cepat ya sayang, kalau kita berjumpa lagi, aku janji akan bawa kau pulang’

Pemandu itu, ringkas berbaju kurung, hitam manis serta rambut ikal dilepaskan mencium kepala kedua ekor kucing itu. Lalu dia masuk ke dalam kereta dan meneruskan perjalannya.

No comments: