pengikut

Thursday, August 18, 2011

Kucing Gelap [part 6]


Share/Bookmark

PAANGG!!

Kedengaran jelas pasu yang terhiasnya bunga raya itu pecah jatuh berderai. Bukan kerana dek diusik kanak-kanak kecil mahupun disentuh oleh pupukan bayu sang angin. Pasu yang tidak pernah bergoyang itu terjatuh apabila seekor kucing tercampak kearah pasu itu hingga menyebatkan pasu itu terjatuh dari tempat asalnya. Bukan sekali, tetapi sudah banyak kali kejadian ini terjadi sehingga manuisa yang tinggal di kawasan taman itu pun sudah tidak ambil kisah jika terdengar pasu jatuh dan berderai pecah.

Sekumpulan kucing ganas mula menerpa ke arah kucing yang kesakitan itu, mereka mula mengelilingi kucing itu, bunga dan tanah yang bersepah itu dipihak-pijak seperti tanpa rasa bersalah dengan apa yang mereka lakukan itu. Kemudian kelihatan satu kaki mula menghinggap di muka kucing yang kesakitan itu. Kucing yang lemah itu tidak mampu bergerak dan hanya mengiuskan kaki-kakinya seperti mahu meminta tolong.

‘Kau nampak mana Selibut pergi!’

Ya!Itulah suara Jagoan, ketua di lorong gelap di taman itu yang kuat pengaruhnya. Dia menjerit berulang kali mengulangi soalan yang sama.

‘Aaa..aku..aku tak nampak dia Jagoan. Di..dia sudah lama hilang dari kawasan kami’

Jawab perlahan daripada mulut kucing yang terdampar kesakitan itu yang juga salah seorang konco lama Selibut tetapi kini sudah kembali mengikut arahan Mantera.

‘Dengar cerita Mantera arahkan dia untuk mengambil kepala aku ini? Hah! Mana dia! Aku tunggu!’

Jagoan telah mendapat tahu tentang perkhabaran di mana Mantera telah mengarahkan Selibut untuk mengambil nyawa Jagoan serta memenggal kepalanya sebagai bukti kepada Mantera. Akan tetapi apa yang tidak diketahui oleh si Jagoan adalah Selibut tidak pun mengambil cabaran yang diberi oleh bapanya Mantera sebagai satu cabaran yang betul. Malah Selibut tidak terlintas langsung untuk bergaduh mengalahkan Jagoan.

‘Jagoan...Selibut dah hilang lama dari tempat kami. Malah ada yang cakap dia sudah meninggalkan kumpulan kami. Kami hanya mengikut arahan Mantera sahaja sekarang.’

Sambung kucing yang masih berada di bawah tapak kaki Jagoan itu. Muka Jagoan seakan-akan terkejut mendengar berita itu. Adakah ia satu gurauan ataupun sindiran? Ataupun ia adalah satu muslihat untuk menjatuhkan Jagoan dan konco-konconya. Jagoan tidak percaya malah dia semakin marah apabila kucing itu memberitahu tentang perkara itu.

‘Selibut dan Mantera akan menerima nasib yang sama macam kau, KUCING JALANAN!’

Herdik Jagoan sambil memijak semakin lama semakin kuat kepala kucing itu, sehingga kedengaran bunyi tulang pecah dan merekah. Kucing yakni konco sang Mantera mula mengerang kesakitan, tetapi kaki-kakinya telah dipijak oleh kucing-kucing lain. Jagoan makin kuat memijak tengkorak kepala kucing itu sehingga mengalir darah menerusi hidung dan telinga kucing itu. Kucing itu, mati kelayuan terkujur bangkainya itu di tepi jalan. Memang tak dapat dinafikan tenaga dan kuasa yang ada pada Jagoan itu.

Kucing yang mati itu kelihatan sungguh azab sekali disaat hembusan terakhirnya. Dia mengalami tengkorak yang pecah akibat dipijak, serta darah terkeluar menerusi telinga dan hidungnya. Kedua-dua biji matanya seakan-akan tersembul keluar dari soket matanya. Mungkin itu yang mahu ditunjuk oleh Jagoan, jangan sesekali berurusan dengan dia jika urusan itu seperti menempah kubur sendiri. Jagoan berlalu pergi tanpa rasa sedikit kesal tentang perbuatannya itu.

Kumpulan kucing itu mula meninggalkan bangkai kucing itu. Beransur seekor demi seekor melihat keadaan bangkai itu, sungguh kejam dan zalim tindakan Jagoan itu. Tetapi tiada seekor pun yang mampu membantah arahan Jagoan itu malah ada juga yang sokong sepenuhnya apa yang Jagoan buat itu. Mereka semua beredar dari kawasan itu mengikut kemana sahaja arah Jagoan selepas ini. Tapak Jagoan mula laju menuju ke kawasan Mantera.

Suara-suara belakang mula kedengaran yang mengatakan mungkin akan terjadi gaduh besar hari ini. Konco-konconya mula resah gelisah kerana mereka semua tidak bersedia untuk bertarung pada hari ini. Akan tetapi mereka tetap akur tunduk kepada arahan Jagoan meskipun membawa ajal kepada diri sendiri. Itulah yang menunjukkan kesetiaan kepada ketua walau sekejam mana ketua itu, mereka masih berada di belakang dan menyokong ketua itu.

‘Kau semua masih mengikut aku? Kau semua masih setia taat pada perintah aku?’

Kata Jagoan sinis kerana kelihatan konco-konco dan anak-anak buahnya mula gelisah seperti cacing kepanasan apabila mereka makin menghampiri kawasan Mantera. Jagoan tidak langsung menunjukkan perasaan gentar mahupun takut malah dia seperti beria-ia untuk bertarung pada petang hari ini.

‘Ka..kami masih setia dengan kau Jagoan.Ja..jangan risau.’

Terketar-ketar jawapan yang diberi oleh salah seorang daripada mereka. Walau apa pun keputusan yang dibuat oleh Jagoan mereka pasti akur kerana jika tidak nasib mereka akan sama seperti kucing yang mati sebentar tadi. Walau apa sekali pun arahan yang diberi oleh Jagoan mereka pasti laksanakan ibarat mereka itu tiada roh tetapi seperti satu tentera boneka aturan dan arahan yang direka oleh Jagoan sendiri.

‘Berani kau masuk ke kawasan aku ya Jagoan!’

1 comment:

syima said...

leh buat filem lak ni..hehhee
jom join syima lak, blog bru siap..