pengikut

Monday, January 31, 2011

Khurafat = illuminati.


Share/Bookmark
hah.terkejut ke??
walaupun hanya satu babak sahaja yang aku sempat tengok tentang kewujudan illuminati/Freemason di dalam filem ini.ia cukup menunjukkan bahawa Malaysia, lebih2 lagi industri perfileman Malaysia tidak terlepas daripada gerakan Illuminati ini.walaupun kita boleh menggangap ia adalah kebetulan yang tidak disengajakan.akan tetapi literasi media masyarakat Malaysia sedikit sebanyak sudah berubah.sekali imbas memang ia kelihatan seperti beranda rumah yang biasa.akan tetapi semasa camera itu zoom out untuk group shot untuk bird eyes view iaitu pandangan daripada atas.kelihatan jelas jubin berpetakkan hitam putih serta dua tiang yang menjadi tiang rumah.sebagaimana yang kita tahu.kedua2 ciri2 itu adalah merupakan logo dan simbol penting untuk Illuminati / Freemason selain daripada all seeing eyes serta bentuk piramid dan segitiga.

Iya,memang boleh jadi ia adalah sekadar kebetulan yang tidak disengajakan.tetapi.di mata aku.ia cukup jelas.bukan mencari kesilapan filem kita.tetapi untuk mengajar mereka agar lebih sensitif terhadap isu2 yang boleh membangkitkan kemarahan rakyat kita.
Gambar tidak disediakan kerana ingin anda menonton filem itu kembali (promote filem ini juga). dan anda menilai sendiri filem itu kembali.anda sudah menonton untuk berhibur.nah.sekarang anda menonton nya kembali untuk menilai dari aspek teknikal pula.

Masuk pula ke aspek teknikal.memang tidak dapat dinafikan filem ini memang berjaya menakutkan manusia yang menonton filem ini.pemetaan bunyi yang digunakan.pencahayaan yang bagus dan baik sekali.akan tetapi cara penghayatan watak dan perwatakan pelakon utama memang tersangat lah nampak kekoknya. Kelihatan watak Liyana Jasmay menjadi isteri orang memang tidak berjaya.dan watak Syamsul Yusof tersangat lah nampak di buat2..iya..kita tahu yang mereka melakonkan watak suami isteri.akan tetap..tidak perlu lah asyik babak berpelukan antara mereka sahaja perlu kita tonton..KITA DAH TAHU YANG MEREKA ITU SUAMI ISTERI dari awal cerita lagi..tetapi watak Sabrina Ali cukup berjaya memukau para penonton..
Skrip mereka pula memang tersangat lah bukan BAHASA seharian kita dan mungkin itu trade mark SKOP PRODUCTION??..

Kalau mahu diterangkan dari babak ke babak..memang aku boleh terangkan.akan tetapi cukup disini saja lah..anda pergi tonton semula cerita itu..baru anda menilai sendiri..

apabila menonton sesuatu filem dan anda mahu tahu keberjayaan sesuatu filem itu..anda perlu menontonnya sebanyak sekurang - kurangnya tiga kali..
tontonan pertama : anda menjadi penonton biasa yang inginkan hiburan
tontonan kedua : anda mula mencari dan menilai mesej yang ingin disampaikan.
tontonan ketiga : anda mula menilai filem itu dari aspek analisis umum,analisis khusus juga analisis teknikal.



1 comment:

miyako said...

wahhh!!!!betul2 sebagai seorang media student ehh..